Doskonale przygotowane i oznakowane trasy o różnej nawierzchni i różnym stopniu trudności, wymagające podjazdy godne alpejskich wyścigów, zapierające dech piersi zjazdy… A ponadto – doskonała włoska kuchnia, gościnność i życzliwość na każdym kroku. No i nie trzeba wozić bagażu ze sobą… Dolomiti Brenta Bike to projekt, o którym marzyłeś!

Grupa Dolomitów Brenta znajduje się w prowincji Trentino. Jest jedyne zbudowane z dolomitów pasmo górskie położone na zachód od doliny Adygi. Zajmuje powierzchnię ok. 500 km². Otoczone jest dolinami Val di Non, Val di Sole (gdzie w 2008 r. odbyły się Mistrzostwa Świata w Kolarstwie Górskim XC), Valli Giudicarie oraz Val Rendena. W okolicy znajdują się dwa duże ośrodki narciarskie – Pinzolo-Madonna di Campliglio oraz Paganella (Molveno-Andalo).

Dolomiti Breta Bike 2010

Dolomiti Breta Bike 2010

Idea Dolomiti Brenta Bike

Pomysł wytyczenia szlaku rowerowego okrążającego pasmo Dolomitów Brenta zrodził się w 2006 r. Projekt powstał we współpracy kilku lokalnych organizacji turystycznych, organizacji turystycznej prowincji Trentino oraz władz Parku Narodowego Adamello-Brenta. Co ważne, trasa nie została wytyczona „palcem na mapie”, zajęli się tym specjaliści w terenie. Davide Aldrighetti, autor pętli i przewodnik rowerowy, mówi: Dolomiti Brenta Bike to trasa stworzona przez rowerzystów dla rowerzystów. Ma dawać radość i satysfakcję. Nie została wytyczona tylko dlatego, że tak postanowiono. Zdecydowaliśmy się promować projekt Dolomiti Brenta Bike dopiero, gdy byliśmy pewni, że na to zasługuje. Szlak powstał w dwóch wariantach: łatwiejszym, 136-kilometrowym Country Tour oraz trudniejszym, 171-kilometrowym Expert Tour. Oba okrążają masyw Dolomitów Brenta z tą różnicą, że ten pierwszy prowadzi łatwiejszymi technicznie odcinkami, a także omija niektóre podjazdy. Przez ok. 1/4 pętli warianty pokrywają się lub przeplatają, co sprawia, że można dokonywać wyboru stopnia trudności w zależności od aktualnej dyspozycji. Oprócz zasadniczej trasy, w pakiecie Explorer Tour zostały również przedstawione dodatkowe szlaki, które można przemierzyć zbaczając nieco z Dolomiti Brenta Bike.

Jak to działa?

Pętla nie ma wyznaczonego punktu startowego, końcowego ani dokładnie ustalonych etapów. Każdy może pokonywać szlak w dowolnym czasie oraz tempie. Na stronie internetowej www.dolomitibrentabike.it istnieje możliwość stworzenia własnego szlaku. Po określeniu, jaką liczbę kilometrów oraz ile przewyższeń chce się pokonywać jednego dnia otrzyma się pozycję optymalnej, zindywidualizowanej trasy wraz z propozycjami najbliższych noclegów. Ze strony, za darmo, można również pobrać ślad GPS dla zaplanowanej wyprawy. Drukowane mapy i foldery są natomiast łatwo dostępne w punktach informacji turystycznej oraz wszystkich obiektach noclegowych. Można, oczywiście, przejechać trasę w tradycyjny sposób, bez żadnych zmian.
Rezerwacji noclegów należy dokonywać indywidualnie. Nawet w sezonie nie ma z tym większych problemów, dlatego nie trzeba robić rezerwacji z dużym wyprzedzeniem. Jeśli jednak wolicie, żeby ktoś za Was wykonał wszystkie formalności lub macie dodatkowe pytania czy wątpliwości, wystarczy wysłać maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Dolomiti Breta Bike 2010

Dolomiti Breta Bike 2010

Komfort jazdy

Kluczem do powodzenia projektu, oprócz atrakcyjnych tras i pięknych widoków, jest zapewnienie cykloturystom komfortu i poczucia bezpieczeństwa. W tym roku została wprowadzona usługa transportu bagażu do następnego miejsca noclegu. Jej koszt to 10 euro za bagaż 1 osoby (w wypadku większej liczby osób koszt jednostkowy zmniejsza się). System przypomina odprawę na lotnisku – należy zostawić bagaż rano w recepcji z przyczepioną etykietą, na które należy podać swoje dane oraz cel podróży. Dzięki temu można się rozkoszować jazdą rowerem bez ograniczeń powodowanymi zbędnymi kilogramami. Zresztą, w wielu miejscach jazda z sakwami byłaby bardzo ryzykowna, jeśli nie wręcz niemożliwa.
System transportu ma zastosowanie także w przypadku załamania pogody, niedyspozycji lub wypadku na szlaku. Ponadto, na stronie internetowej znajduje się nr telefonu alarmowego, pod który należy zadzwonić w razie poważnego wypadku, zagubienia się itp. Jest tam również podawana na bieżąco prognoza pogody oraz warunki do jeżdżenia w dwóch najwyższych punktach trasy – Monte Peller (2022 m n.p.m.) i Monte Spinale (2100 m n.p.m.).

Dolomiti Breta Bike 2010

Dolomiti Breta Bike 2010

Infrastruktura

Wszyscy miłośnicy kolarstwa wiedzą, że infrastruktura towarzysząca jest równie ważna, co atrakcyjna trasa. Wiedzą o tym również autorzy projektu Dolomiti Brenta Bike. Każdy fragment trasy jest jednolicie oznakowany w terenie. Co ok. 10 kilometrów spotyka się mapy najbliższego odcinka, na bieżąco drogę wskazują znaki pokazujące rodzaj szlaku, jakim jedziemy, następne dwie miejscowości, dystans do nich oraz sumę podjazdów do pokonania (!). Partnerami projektu zostało wiele hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych oraz schronisk, które z otwartymi ramionami przyjmują rowerzystów na nocleg oferując najczęściej możliwość umycia sprzętu oraz zamykane pomieszczenie, gdzie nasi przyjaciele mogą przenocować. Co bardzo miłe, przyjeżdżając umazani błotem na nocleg, ze spojrzeń właścicieli nie można wyczytać lęku o czystość podłogi, lecz podziw i życzliwość.
Na mapie oznaczone są także pobliskie serwisy, restauracje oraz sklepy (sprawdzić!). Nie musicie się martwić o odpowiednią ilość wody – praktycznie w każdym mijanym miasteczku znajduje się źródełko z pitną wodą. Są one rozlokowane na tyle gęsto, że przejechanie trasy jedynie z bidonem nie stanowi problemu (camelback nie jest niezbędny).

Trasy

Górskie trasy są wymagające, odcinkami bardzo wymagające, lecz prawie w całości przejezdne. Na szlaku Expert znajduje się jedynie 1-km odcinek, który należy pokonać prowadząc rower. Oczywiście, prawdopodobnie zdarzy się to Wam częściej, lecz wynikać to będzie ze zmęczenia, niedoskonałości sprzętu bądź braków w technice jazdy.
Dominującą nawierzchnią jest żwir. Spotkać można jego różne odmiany – od twardego i ubitego, poprzez sypki, aż po głęboki, złożony z większych kamieni. Część sekcji przebiega drogami leśnymi, a także mało uczęszczanymi (lub zamkniętymi dla ruchu samochodowego) drogami asfaltowymi. Fragmenty szlaku Country zostały poprowadzone również ścieżkami rowerowymi.
Suma przewyższeń w obu wariantach jest onieśmielająca – to 7700 m w wersji Expert oraz 4600 m na szlaku Country. Pierwszy wariant dwukrotnie prowadzi na wysokość ponad 2000 m n.p.m. Dachem drugiego jest przełęcz Campo Carlo Magno (1630 m n.p.m.) oddzielająca Dolomity Brenta od Grupy Adamello. W łatwiejszej wersji jest możliwość skorzystania ze specjalnie przystosowanego do przewozu pociągu, aby ominąć najbardziej wyczerpujące podjazdy.

Dolomiti Breta Bike 2010

Dolomiti Breta Bike 2010

Wymagania

Dolomiti Brenta Bike to projekt skierowany do amatorów kolarstwa górskiego. Niezbędny jest zatem odpowiedni rower. Wskazana jest pełna amortyzacja, grube opony, hamulce tarczowe oraz wystarczająco lekkie przełożenia – takie wyposażenie sprawi, że będziecie mogli w pełni rozkoszować się trasą. Co nie znaczy, że te wszystkie składniki są niezbędne – Dolomiti Brenta Bike w wersji Expert można przejechać na słabo bieżnikowanych oponach dysponując jedynie przednim amortyzatorem, w dodatku bez spd-ów. Wtedy trzeba jednak z siebie dać trochę więcej, a przy tak wymagającej trasie „trochę więcej” czasem oznacza „za dużo”. Oczywiście elementem obowiązkowym jest kask.
Dolomiti Brenta Bike, nawet w wersji Country, to przygoda dla osób regularnie jeżdżących na rowerze. Wskazane jest doświadczenie z dłuższych wycieczek lub maratonów rowerowych. Najdłuższe podjazdy to przewyższenia rzędu 1000-1200 m, co w Polsce jest praktycznie niespotykane. Część trasy pokrywa się z legendarnym wyścigiem MTB Transalp.

Nie tylko na rower

Jeśli chcecie zabrać mniej wytrenowanych znajomych (partnerów/-rki), atrakcją dla nich może być wizyta w licznych centrach Spa&Wellness. Dolomity Brenta to również świetne miejsce do uprawiania innych sportów. Alessandra Odorizzi, dyrektor Agencji Promocji Turystyki Terme di Comano – Dolomiti di Brenta, mówi: Wzorem Dolomiti di Brenta Bike stworzyliśmy wspólny szlak trekkingowy – Dolomiti Brenta Trek. Podobnie jak w przypadku trasy rowerowej, szlak pieszy również został przygotowany w dwóch wariantach – Expert oraz Country. Trudniejszy prowadzi koroną Dolomitów Brenta, nie omijając najciekawszych via ferrata. Łatwiejszy omija najtrudniejsze odcinki pozwalając rozkoszować się widokami gór bez specjalnych wymagań kondycyjnych. W przyszłości planujemy również stworzenie szlaku konnego.

Włoskie góry, włoski styl życia

Wycieczka szlakiem niedźwiedzia brunatnego, symbolu Dolonmiti Brenta Bike, może być celem samym w sobie lub doskonałym obozem treningowym na osób poważnie traktujących kolarstwo górskie. W okolicach można również samodzielnie jeździć rowerem szosowym i korzystać z noclegów w ramach projektu. Po zakończeniu wyprawy warto odwiedzić sklep rowerowy MUWI w Terme di Comano, gdzie znajduje się „ściana finiszerów”. Każdy, kto ukończy pętlę może dopisać na niej swoje nazwisko. Wśród osób poruszających się po trasie odczuwa się atmosferę wyzwania. Sprostanie temu wyzwaniu daje naprawdę wielką satysfakcję.
Równie wielką przyjemność jak jazda na rowerze sprawia cała otoczka – życzliwi ludzie, piękne alpejskie krajobrazy, doskonała kuchnia. To wszystko sprawia, że w Dolomity Brenta chce się wracać.

Marek Sołtysiak